LA GRECE SUR LES RUINES DE MISSOLONGHI" (H Ελλάδα ξεψυχά στα ερείπια του Μεσολογγίου) πίνακας του Ευγένιου Ντελακρουά ( Eugène Delacroix) 1826, 209x147 cm, . Bordeaux, musée des Beaux-Arts
Του
Νίκου Ι. Κωστάρα
Ο παραλογισμός του πολέμου, η βαρβαρότητα του πολιτισμού, η τεχνοκρατία
χωρίς ανθρώπινο πρόσωπο, η πρόκληση της λογικής, η υποκρισία των ισχυρών με
ασυνέπεια προς τις αρχές τους, ο παραμερισμός του ΟΗΕ, η υποβάθμιση των αξιών,
η βουβαμάρα των πνευματικών ανθρώπων, ο πόλεμος της προπαγάνδας από την
τηλεθέαση της Κίρκης, τραυματίζουν την αλήθεια και την ανθρωπιά και θολώνουν το
μυαλό μας βρίσκοντας διέξοδο στο αδιέξοδο, την ηρωική έξοδο του Μεσολογγίου.
Στην πτώση του Μεσολογγίου συναντιούνται
όλοι οι δρόμοι της τραγικότητας και συνθέτουν το τραγικό αδιέξοδο. Η έξοδος
του Μεσολογγίου σημαδεύει το τραγικό αδιέξοδο ολόκληρου του Ελληνισμού. Είναι
μικρογραφία του αγωνιζόμενου έθνους. Είναι οι «Θερμοπύλες». Μπορεί τα νέα τελειοποιημένα
μηχανήματα των πολέμων να κατάφεραν να μετακινήσουν οχυρά, όμως το ηθικό ύψος
του Μεσολογγίου δε θα αγγίξει κανένα. Γιατί δεν ξέρουμε καμιά πόλη ηρωική που
να μπορεί να σκιάσει το ηρωικό Μεσολόγγι. Πουθενά δεν άστραψε πιο καθαρά και πιο
ξάστερα το οικουμενικό νόημα του Εικοσιένα όσο το Μεσολόγγι. Κανενός είδους
αναλογία δεν υπάρχει ανάμεσα στους πολιορκημένους και τους πολιορκητές. Το
Μεσολόγγι είναι ένας τόπος θυσίας, ένα ιερό μνημείο ελευθερίας., η Κιβωτός του
Έθνους που ζει παντοτινά στην Ιστορία και ιστορεί τρόπαια θριάμβου και κεφάλαιο
ανθρωπιάς.
Η μνήμη των «Ελεύθερων Πολιορκημένων» είναι μνήμη ανάστασης και ζωής,
είναι μνήμη ελευθερίας των απανταχού της γης σκλάβων και πολιορκημένων. Έγινε
χορός μαρτύρων, με πληρέστερη συνείδηση της θείας πανανθρώπινης σημασίας του
μαρτυρίου τους.
Η πολιορκία της ιερής πόλης άρχισε το 1822 και με διαλείμματα κράτησε
ως τις 10 Απριλίου 1826. Δύο απ' τα μεγαλύτερα στρατεύματα για την εποχή
εκείνη, του τούρκου Κιουταχή και του τουρκο-αιγυπτίου Ιμπραήμ τα είχε καταξευτελίσει
η πολεμική αρετή των «ελεύθερων πολιορκημένων». Ο μέχρι τότε ασήμαντος
«φράχτης», η «ψαρού», το «μικρό καλυβάκι» στυλώθηκε δια μιας μεσούρανα ως
αιώνιο σύμβολο των ελεύθερων πολιορκημένων. Οι άνθρωποι του Μεσολογγίου
«ήσκησαν έργω» την αρετή. Ένα σύμβολο, μέσα στο οποίο συμπυκνώθηκε η πεμπτουσία
της ελληνικής αρετής, που την είπαν δικαιοσύνη, που την βίωσαν ως ανδρεία,
που την δίδαξαν ως σωφροσύνη, που τη μέτρησαν ως φρόνηση και που την
αγιοποίησαν ως σοφία. Συσφίχτηκε πιο στέρεα η ελληνική αρετή με τη χριστιανική
αγιότητα.
Ο καθηγητής Σωκράτης Κουγέας σε λόγο του το 1926 τονίζει «Το Μεσολόγγι
καίγεται πέρα ως πέρα... Αλλ' η πυρά αυτή δεν είναι πυρά θανάτου και ολέθρου
δια το ανίκητο και αθάνατο Μεσολόγγι. Είναι πυρά αποθεώσεως... Το Μεσολόγγι
είναι δύο φορές άγιο... μια γιατί εδόξασε την Ελλάδα, όταν ζούσε και μια γιατί
ανέστησε την Ελλάδα όταν έπεσε... Έτσι, ο χαλασμός του Μεσολογγίου έγινε ο
οικοδόμος της Νέας Ελλάδος».
Οι έγκλειστοι πριν επιχειρηθεί η έξοδος εξομολογήθηκαν κι έδωσαν τον
τελευταίο ασπασμό, οι παντοτινά ζωντανοί ως σε νεκρούς και κοινώνησαν των
Αχράντων Μυστηρίων από τα χέρια του Αγίου Επισκόπου Ρωγιών Ιωσήφ. Τα παιδιά, οι
άντρες και οι γυναίκες με την ιερή και ελεύθερη ψυχή τους απολύονται στον
υπέρτατο αγώνα.
Η πολιορκία είχε εξαντλήσει τους Μεσολογγίτες σωματικά αλλά δεν τους
είχε καταβάλει το φρόνημα. Αυτά τα «φαντάσματα» χωρίς φαΐ, χωρίς νερό, χωρίς
τίποτε, που μόλις κρατούσαν το ντουφέκι, επί χρόνια είχαν εξευτελίσει τους
αριθμούς, τα κανόνια, τη συντριπτική υπεροχή της ύλης και είχαν κουράγιο να
κάνουν τεχνάσματα και να παραπλανούν τους πολιορκητές. «Εμείς είμαστε
αγράμματοι και γλώσσες δεν εμάθαμε. Εμάθαμε μόνο να πολεμάμε» απάντησαν στον
απεσταλμένο του Ιμπραήμ. Ήταν το δικό τους «μολών λαβέ». Οι πολιορκούμενοι στερούνταν
το παν και όπως γράφει ο Νικόλαος Κασομούλης στα «Στρατιωτικά ενθύματά» του,
την κατάσταση που υπήρχε στις 15 Μαρτίου 1826 λίγες μέρες πριν από την Έξοδο:
«Αρχίσαμεν να τρώμεν τις πικραλήθρες, χορτάρι της θαλάσσης, το εβράζαμεν πέντε
φορές να φύγει η πικράδα και το ετρώγαμε με ξύδι ωσάν σαλάτα... Τρώγαμε και
τους ποντικούς και ήταν ευτυχής όποιος μπορούσε να πιάσει κάποιον... βατράχους
δεν είχαμεν κατά δυστυχίαν...».
Αυτοί οι άνθρωποι βρήκαν κουράγιο να κάνουν την Έξοδο και πολλοί να
σωθούν. Όσοι δεν έφυγαν έμειναν στην έρημη πόλη και πέθαναν με πρώτο τον
Καψάλη και μετά των αλλοφύλων. Οι ψυχές του ολοκαυτώματος μαζί με τους
καπνούς των ερειπίων, υψώθηκαν στον ουρανό και σχημάτισαν φωτεινό μετέωρο
δόξας, που φωτίζει πάντα την Ελλάδα και ολόκληρη την ανθρωπότητα. «Χάθηκε ένας
τόπος μικρός, μια φτωχή στεριά, λίγη θάλασσα. Αλλ' απόμεινε ακέραιος ο
άνθρωπος η πίστη στον άνθρωπο, η ευγένεια του ανθρώπου» (Ι.Μ.Π.).
Ο Γέρος του Μοριά έγραψε στα «Απομνημονεύματα» του: «Την ημέρα των
Βαΐων έκαναν γιουρούσι στο Μεσολόγγι οι ήρωες... εγλίτωσαν 2000 και τα
γυναικόπαιδα έγιναν τα θύματα∙ μας ήρθε η είδηση Μεγάλη Τετάρτη, εις το
δειλινό... Έτσι βάλαμε τα μαύρα όλοι και μισή ώρα σταθήκαμε σιωπή, μετρώντας ο
καθένας μας με το νου του τον αφανισμό μας....».
Ο μικρός μας πλανήτης είναι σήμερα ένα πολιορκημένο Μεσολόγγι. Οι λαοί
της Γης βρίσκονται σε παρόμοιο αδιέξοδο. Δεν είναι μόνο οι πόλεις μας
ανοχύρωτες, είμαστε κι εμείς αλλοτριωμένοι χωρίς αντισώματα για μια σθεναρή
αντίσταση στην πολυάριθμη πολιορκία και χρειαζόμαστε σύγχρονους «Μεσολογγίτες»
για την ιστορική συνέχεια του Γένους. Ένα «φως που πατεί χαρούμενο τον Άδη και
το χάρο».
Η ιστορική
μοίρα έταξε να θυσιασθεί το Μεσολόγγι για την ελευθερία όχι μόνο την Ελληνική
αλλά και την πανανθρώπινη.
Νίκος Ι. Κωστάρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου